Эксперт рассказал о недостатках монетизации льгот на проезд

  • 0
Эксперт рассказал о недостатках монетизации льгот на проезд
Низка положень Порядку надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах є спекулятивними та неоднозначними.

Про це у коментарі повідомив економіст Андрій Вігірінський.

“Окремі положення Порядку є спекулятивними та неоднозначними”, — зауважив він.

По-перше, за його словами, фінансування витрат, пов’язаних з наданням пільг у готівковій формі здійснюється за рахунок місцевих бюджетів. Але це відбуватиметься виключно за умови, прийняття такого рішення органами місцевого самоврядування. У разі неприйняття такого рішення відповідні пільги продовжать надаватись у безготівковій формі. При цьому органи місцевого самоврядування можуть не запроваджувати виплату у готівці через норми кількості поїздок.

“Так, чинний порядок передбачає, що розмір щомісячної готівкової виплати затверджується обласними, Київською міською держадміністраціями та визначається шляхом множення середньої вартості проїзду у міському комунальному транспорті в області (м. Києві) на 30 поїздок. Для осіб, які відповідно до законів мають право на пільги з оплати проїзду транспортом загального користування на міжміських маршрутах, розмір щомісячної готівкової виплати збільшується на 20%. Вірогідно, для того, щоб не загострювати ситуацію, обмежуючи можливість переміщення громадян, не всі ОМС підуть на такі кроки”, — зауважив експерт.

Більше того, як додав Вігірінський, у Порядку є окремі положення, які суперечать суті та цілям монетизації.

Так, порядок передбачає, що додатково органи місцевого самоврядування мають право приймати рішення щодо збільшення кількості поїздок та розміру суми щомісячної готівкової виплати для окремих категорій осіб, які мають право на пільги з оплати проїзду усіма видами транспорту. Так само і щодо категорій осіб, крім визначених п. 3 Порядку, органи місцевого самоврядування мають право визначати інші категорії громадян, на яких буде поширюватися його дія.

“Тобто, судіть самі, можна монетизувати, а можна цього і не робити. Можна зробити з 1 січня доплату для пільговиків, як для найбільш сумлінних виборців у розмірі еквівалентній не 30 поїздкам у місяць, а припустимо 60-ти чи більше”, — звернув увагу він.

Економіст звернув увагу на ще один “найцікавіший приклад нормотворця, який думав про децентралізацію, але наприкінці зрозумів, що можуть бути складнощі”.

Так, у Порядку зазначається, що особам, які мають право на пільги з оплати проїзду і перебувають на обліку в Реєстрі за місцем проживання у населеному пункті, де не запроваджено надання пільг у готівковій формі, під час оплати проїзду в населеному пункті, де воно запроваджено, видається квиток, завірений посадовою особою транспортного підприємства, яка прийняла відповідну оплату, шляхом зазначення ПІБ такої особи, проставлення власного підпису та штампа цього підприємства із зазначенням дати поїздки, назви населеного пункту. Відшкодування вартості проїзду таким особам проводиться органом місцевого самоврядування за місцем перебування особи на обліку у Реєстрі на підставі поданої заяви та квитків про оплату проїзду.

“Що це все означає? Якщо раптом у вашому населеному пункті рішення про монетизацію не прийняте, а ви поїхали до сусіда, у населеному пункті якого таке рішення прийняте. Ви купуєте квиток, вірогідно, той, хто вам його продав, легалізує його надписами та печаткою підприємства (не думаю, що водій при собі має дублікат, тим паче десятки водіїв). Далі все майже просто —заява, квиток, відшкодування. У решті цікавого мало”, — зауважив Вігірінський.

Таким чином, як підсумував економіст, монетизація пільг на проїзд, у тому вигляді, в якому вона запроваджена зараз, має низку суперечливих моментів. Зокрема, створює підґрунтя для зловживань місцевої влади спробами “купити” виборців-пільговиків, а для самих пільговиків, якщо вони подорожуватимуть, значно ускладнює відшкодування пільг. Крім того, лишається можливість взагалі не вводити монетизацію.

Нагадаємо, 14 березня уряд ухвалив постанову “Деякі питання надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах”. Прийняття документу дозволяє органам місцевого самоврядування надавати пільги окремим категоріям громадян з оплати проїзду у готівковій формі.

Тепер пільговикам надаватимуть компенсації, розмір якої щорічно визначатимуть обласні, Київська міська державні адміністрації на відповідний рік.

Як стверджують в уряді, монетизація усуває несправедливість нерівномірного доступу до вказаної пільги, а пільговики отримують можливість витрачати гроші на свій розсуд.

Раніше також віце-прем’єр-міністр України Павло Розенко заявив, що саме органи місцевої влади вирішуватимуть, чи продовжуватиме існувати нинішня система розрахунку, чи буде введена монетизація пільг. Лише коли місцеві органи влади приймуть таке рішення, відповідний порядок, ухвалений Кабміном, буде введений в дію у тому чи іншому регіоні нашої держави.

Розенко також пояснив, що уряд не обмежував кількість пільгових перевезень 30 поїздками на місяць.

“Ми лише встановили мінімальну соціальну норму, нижче за яку місцевий орган влади не може приймати рішень щодо розрахунку монетизованої пільги. Місцевий орган влади може встановити будь-яку пільгову кількість перевезень на тому чи іншому виді транспорту для пільговиків, але не меншу, ніж соціальна норма”, — додав віце-прем’єр.

Більше того, за словами урядовця, пільговики отримали право вибору виду транспорту, на якому йому їздити, оскільки зараз можливість пільговика скористатися маршрутним таксі практично обмежена.

“Коли людина матиме на руках певну суму коштів, вона сама зможе вирішити, яким видом транспорту скористатися. Окрім того, людина матиме можливість взагалі не використовувати ці кошти на проїзд, а витратити їх на інші свої власні потреби”, — зауважив Розенко.

УННскачать dle 12.0